Tema suhted on nagu tema mõrvadki – justkui miski, mis tuleb lihtsalt ära teha.
Mängufilm „Üks üsna leebe mees” („En ganske snill mann”, Norra-Rootsi 2010, 107 min), režissöör Hans Petter Moland, stsenarist Fupz Aakeson. Osades Stellan Skarsgård, Bjørn Floberg, Gard B. Eidsvold, Jorunn Kjellsby, Jan Gunnar Røise, Jannike Kruse, Aksel Hennie, Kjerstin Holmes, Julia Bache Wiig. Linastub kinos Artis.ilmus Sirbis:
Skandinaavia üks nõutum filmistaar Stellan Skarsgård („Laineid  murdes”, „Dogville”, „Mamma mia!”, „Kariibi mere piraadid” jm) on jälle  kinoekraanidel, sedakorda mustas komöödias „Üks üsna leebe mees”. Filmid  Skarsgårdiga on olnud menukad ka Eestis,  usutavasti jätkab „Üks üsna  leebe mees” tava ja leiab siin oma publiku. Eeldused on olemas:  esilinastusel naerdi ja nuteti, saalis ei olnudki ainult naised,  Berliini filmifestivalil kandideeris „Üks üsna leebe mees” Kuldkarule.  Hans Petter Moland pole meil kaugeltki sama tuntud kui Julia Roberts või  Jüri Järvet, aga selle kirjaniku, režissööri ja näitleja nime võiks  siiski meelde jätta. Molandi filmi puhul kasutatakse mõistet  „skandinaavia film”, sest „Üks üsna leebe mees” on norra-rootsi tegijate  ühislooming. Stellan Skarsgård ise peab ennast läbi ja lõhki rootsi  meheks ja näitlejaks, kes võib meile mõjuda koduselt tõnukargiliku  ehedusega. Režissöör Molandiga on ta varemgi koos töötanud („Kelvini  null”, „Aberdeen”) ja Skarsgård on särava rolli teinud ka seekord. Ta  paistabki filmides lahti mängivat justkui enese versioone või siis kuvab  meile põhjamaist meest.  
Ka „Üks üsna leebe mees” poeb naha vahele, rikub oma vähese sõna ja  tagasihoidlikult liikuva pildiga meelerahu. Linateost reklaamiti roppuse  ja komöödiana. Naerda saab, kuid situatsioonikoomika taga luurab  tõsidus, mis jääb kinost lahkudes kriipima. Juba alguskaadrid sööbivad  mällu, näidatakse meest, kelles pole mitte midagi ilusat: kõik on kole,  ebaesteetiline ja mees ei hooli mitte üks raas sellest, mida maailm  temas näeb. Ka ühiskond ja kunagine perekond, ei näe mehes midagi   ilusat. Peategelane Ulrik ei ole ennast liialt koolitarkuse ja  teadmistega koormanud, ta suhtub ellu maameheliku rahuga. Tema  tegelikest huvidest saab vaataja aimu pisut piinlikes kokkupuuteis  maailmaga, mida ta pigem eemalt jälgib ja kus enamasti ei tunne keegi  tema vastu mingit huvi.  
Filmi üheks oluliseks komponendiks on aastaaeg, lörtsine ja vihmane  kevad, mis raamib tegelaste argipäeva. Lõpus ilmub päike  siiski kui  terendava tuleviku sümbol. Ühiskonna silmis on Ulrik õigustatult tundetu  mõrvar, ometi pakub film ühe nõiduse, millega suudetakse vaatajat  veenda, et ebaõiglusel võib olla õigustus ja vahel ongi kõige parem  halba teha (näiteks halb maha lüüa, et uus elu saaks oma võimaluse). Ei  usu, et kaksteist aastat vanglat on Ulriku teinud selleks üsna leebeks  meheks – ta ongi olemuselt selline. Ulrik ei muutu ise, vaid ootab  inimeste  väikest paindumist enda ümber, tema suhted naistega pole  romantiliselt põlevad ega õhkavalt sensuaalsed. Suhted on nagu tema  mõrvadki – justkui miski, mis tuleb lihtsalt ära teha. Ta ei väljenda  oma tundeid Rune (Bjørn Floberg) suhtes, Rune lihtsalt ei sobi siia ellu  ja ta eemaldatakse nagu mingi umbrohi, mille kohal ei nuteta, vaid  tehakse, mis vaja. Ulrikul on oma eetika ja moraal: ta ei taha kellelegi  haiget teha ega maailma tasakaalu millegagi  tumeduse poole kallutada.  Teatud asjad tahavad leppimist ja ta lepib ning ootab seda  teisteltki. 
Kui sõna „mõrv” jäi silma action’i ootajale, siis see pole see film.  Ei esimeses ega teises mõrvas ole midagi ilusat või efekti raamis  põnevat. Need tapmised on täpselt peategelase enda nägu: ei näe  emotsioone, neist räägitakse  vihjamisi ja hoopis mujal, ei ole mingit  karjumist ja tagaajamist, huvitavaid maskuliine ega salapäraseid  tagamaid. Seaduse silmis peaks Ulrik nüüd eluaegse saama (juhul kui  kinni kukub). Enamik kinosaalist lahkujaid ilmselt ei karistaks teda aga  seaduse täie rangusega, sest sellest ei muutuks tegelikult midagi,  peale selle, et üks väike poiss jääks vanaisata. Et Ulrik pole halb  vanaisa-variant, otsustab ka tema lapselapse ema, kes on „korralikust   perest”. Kõik Ulriku teod on tegelikult kantud sügavast hoolimisest oma  perest, justkui oleks see mehe kohus.
„Üht üsna leebet meest” saab vaadata nii komöödia, tragöödia kui ka lihtsalt hea filmina.
No comments:
Post a Comment