Tänapäeval on igaühel kodus poolproff fotokas ja mõni pilt tuleb vahel välja ka. Neid saab vabalt üles laadida ja sõpradele näidata. Me kõik oleme seeläbi omas ringis tuntud fotograafid. Kes on aga need, kelle fotokasse tahavad jäädvustuda tõelised kuulsused ja kelle tehtud pildid kaunistavad rahvusvahelisi klantskaasi? Meie tänane külaline ongi üks neist. Saage tuttavaks - Mario Testino.
Ei-ei, Mario ei sündinud Hollywoodis, kuldlusikas suus ja võlukepike käes. Tänaseks 55-aastase moefotograafia ikooni elu algas Limas Peruus. Nagu seal kombeks, oli ka Testino peres kari lapsi, Mario neist vanim. Pereellu andsid värvi itaallasest isa ja hispaanlannast-iirlannast ema – Marios segunevad tugevate rahvaste kirevad nüansid. Muidugi käis Mario sügavalt katoliiklikes koolides, algul Lõuna-Ameerikas, hiljem USAs (San Diego). 1982. aastal kolis ta Londonisse.
Täna võib Mario Testino oma portfoolio (mitte, et ta seda enam oma nime kõrvale vajakski) püsiklientideks kirjutada sellised nimed nagu Vogue, V, Gucci ja Vanity Fair. Kuulsustest, kellele surelik ligi ei pääse, mahuvad siia Walesi printsess Diana ja tema pojad; paljud näitlejannad on valinud just Mario välja tooma ja avalikustama nende omapära, sarmi ning ilu: Kim Basinger, Cameron Diaz, Gwyneth Paltrow, Julia Roberts, Meg Ryan, Catherine Zeta-Jones... Modellimaailmast on Mario klientideks olnud Claudia Schiffer, Gisele Bündchen, Elizabeth Hurley ja Kate Moss; tuntud lauljaist Janet Jackson, Madonna ja Lady GaGa; avaliku elu tegelastest ei jää märkamata paruness Thatcher. Londonis elades on Mario jätkuvalt pildistanud ka teisi kuningliku pere liikmeid ning andnud oma panuse selliste brändifirmade nagu Burberry, Gucci, Zara, Michael Kors, Dolce & Gabbana, Estée Lauder, Valentino ja Versace imago ja praeguse näo kujunemisse. See nimekiri on tegelikult üüratult pikk ja aukartustäratav. Pigem nii, et "you name it, he had it". Kõigi teiste hulgas on üks Testino lemmikmodelle ilmakuulus Carmen Kass.
Mariost endast on muidugi tehtud palju teledokumentaale; tema nimega seotud bürood asuvad kõigis suuremates moekeskustes; tema tööde näitused on olnud Londoni mainekaimate galeriide suursündmusteks. Kui raha on, võib kohvilaua iluks ka tema raamatuid soetada.
Kuidas saadakse kuulsaks? No päris kuulsaks, mitte Baari-Matiks või Pidu-Pilleks?
Alustame töökast professionaalsusest ja julgest omanäolisusest, liigume edasi täiuslikkuse poole mingis kitsas vallas, lisame personaalse võime tõmmata enda ümber tõsiseltvõetavat tiimi. Nii, nüüd hakkab midagi looma, aga ikkagi on selliseid ju palju ja valgussõõri nad kõik muidugi ei mahu. Lõpuks on just defineerimatu uudsus see, mida alati ja väsimatult otsitakse. Selle on Testino leidnud. Teda iseloomustatakse sõnadega "inspireeriv", "loominguline", "mõju(ta)v", "visionäär". Temast kõneldakse kui hea moetunnetusega pioneerist, kes on kodus mitte ainult kunstis, vaid tunneb turgu ja oskab kunsti müüdavaks ja ihaldatavaks muuta ning kontseptsioonid publikule arusaadavaks pildistada. Tema kauaaegne loominguline ja kunstialane konsultant on olnud Patrick Kinmonth, koos moodustavad nad eduka tandemi tänaseni.
Mario Testinot inspireerib Ladina-Ameerika päritolu ja noorusmälestused. Ta on oma juurte üle uhke. Oma perega on ta siiani väga seotud ja lähedane, suurimaks eduks peab mees seda, et ema hindab kõrgelt tema saavutusi.
Huvi ja armastus moe vastu algas Mariol varases nooruses – isa võttis vanimat poega sageli kaasa New Yorki ärireisidele, kust naastes šokeeris noor Mario kohalikke hipiliku välimuse ja maneeridega. Need teismeliseea rannapeod Peruus ja Boliivias inspireerivad teda tänini, olles märgatavad motiivid paljudel meilgi kuulsatel reklaamidel ning imago-plakatitel.
Mario ei suutnud oma ideid joonistades nähtavaks teha, kaamera näis aga võimalusena oma nägemusi inimesteni tuua. Fotograafiamaailm oli juba siis ülerahvastatud, kuid noore mehe omanäolisus tõi talle kiiresti maailma kuulsaimate moeajakirjade esikaanelood. Testino karjäär on läbinud tõuse ja mõõnu nagu ka moed, mida ta on järginud.
Läbimurre tuli 1997. aastal, mil Mariol tekkis võimalus teha pildiseeria printsess Dianaga vaid mõned kuud enne Diana traagilist hukkumist. See andis fotograafi karjäärile suuna ja kõrguse, millest enam tagasi kukkuda ei saanud. Kuulsaks saanud fotoseeria Vanity Fair’is näitas Dianat mitte tavapäraselt kohustuste ja tiitlite kandjana, vaid maagilise naise ja inimesena, kellest õhkub sisemist rikkust ning salapära.
Müüb mitte ilu, vaid enesekindlus, ütleb Testino. Seda otsib ta ka oma uutes modellides, keda voorib Testino juurde üle kogu maailma. Oma modellides nagu ka kuulsustes, keda ta pildistab, tahab Mario alati näha Inimest. Nagu ta ise ütleb: "Kui ma võtaksin neid vaid kui kanvaad oma pildile, oleks see nende pilt, mitte minu oma. Ma tahan, et nad annaksid mulle midagi sellist, mida nad kellelegi teisele ei anna." Oma suhtumisele inimestesse kuulsate maailmas on Mario omil sõnul tänu võlgu kodumaa soojusele ja inimlikkusele, mida see endas kannab.
Testino on tõestanud, et kunst ja äri võivad üksteisele kasulikud olla. Tema tööd on väga kallid, kuid neid ostetakse, sest need suudavad muutusi esile kutsuda, maailma suunata. Testino fotod on elusad, tõelised, vaataja tunneb end nende sees ja osana nendest. Teda peetakse geeniuseks atmosfääri loomisel, mis jääb näha ka piltidel. Testino nõuab, et pilt oleks valmis juba pildistamisel, ta ei usu toimetamisele moodsa tehnoloogia abil.
Samavõrra, kui Testinot imetletakse, tuleb tal oma uudsete ideede tõttu ka kriitikat kannatada. Tundliku natuurina oskab temagi haavuda ja ennast kaitsetuna tunda.
Gucci kuulsat kampaaniafotot "Pubic Enemy" (Vogue, veebruar 2003), kus Carmen Kass näitab oma allatõmmatud püksikutest G-tähe kujuliseks pöetud häbemekarvu, on nimetatud ka jälgiks, labaseks ja naisi alandavaks. Absoluutse tähelepanu pälvis see foto aga igal juhul ja seda üldise avalikkuse ringis, kes arutles pikalt lubatavuse ja lubamatu üle reklaamis ja kunstis üldse. Tänaseks on sellest revolutsioonist saanud tavapärane – parfüümipudelitelt vaatavad meile vastu nii alasti naised kui mehed ja see ei šokeeri.
Loe ka: Kas mood on seksisõltlane?
Gucci "Pubic Enemy"
Palju vaidlusi ja kõmu on tekitanud ka Testino viimaste aastate fotoseeriad, kus modellid varjamatult suitsetavad; Coca-pudel on ujumispükstesse pistetud viisil, mida ei saa kohe kuidagi siivsaks pidada; S&M motiivide kasutamine või lihtsalt riietes ja samal ajal nendeta olemine (2009 päevitusriiete kampaania). Kummalisel kombel ei ole piiri enne sel moel ületatud – akt maalikunstis ei pane kedagi kulmu kergitama, reklaamfotol samade võtete kasutamine on aga kuulmatu, vähemalt nii, nagu Testino seda serveerib. Probleemi tekitabki see, et ta on nii hea ja samas kardetavalt mõjuvõimas: üks kaanepildil suitsetav Daria Werbowy, Natalia Vodianova või Lady Gaga nullib miljonid ja miljardid, mis suitsetamisvastasesse võitlusse maetud.
Mario Testino koos Natalia Vodianovaga
Ka seeriates ja storydes, kus nagu midagi jahmatavat ei juhtu, juhtub tegelikult siiski. Vaata või Ashton Kutcheri "I am not real"-laadis seeriaid või fotoraamatut "Let me in" kuulsatest paaridest – need ei ole lihtsalt pildid. See on maailmavaade, see on uudis!
Kui Mario Testinole öeldakse komplimendi ja kummardusena, et ta on absoluutses tipus, mida veel tahta, kõlab see tema jaoks küsimusena: "Mida veel tahta?"; küsimusena, mis paneb ta taas otsima ja looma, et mõne aja pärast tulla välja värske, jahmatava ja uudsega, millegagi, mida kas armastatakse või mille peale ehmutakse. Aga alati märgatakse ja kadestatakse. Ja ikka ostetakse.
Mario Testino koduleht.
No comments:
Post a Comment